Tuesday, 11 July 2017

Trading System In Ancient Greece


A HISTÓRIA DA GRÉCIA ANTIGA Este artigo aborda a história da Grécia Antiga, desde a ascensão da civilização minóica no segundo milênio aC até a queda dos estados grego e helenístico para Roma nos séculos II e I aC. (Siga estes links para um breve levantamento de Minoan e civilizações gregas.) Agricultura atingiu a região do mar Egeu do Oriente Médio entre 6500 e 5500 aC. Em 3500 aC, pequenos assentamentos agrícolas estavam espalhados pelas costas e ilhas do mar Egeu. As maiores, embora ainda apenas com populações de várias centenas de habitantes, começavam a parecer pequenas cidades. Estas comunidades estavam activas nas rotas comerciais que se espalharam para o norte pelos Balcãs e pelo Sudeste da Europa. E para o oeste ao longo da costa mediterrânea, seus marinheiros que viajam provavelmente até a espanha em seus barcos pequenos. Locais como Tróia, no atual noroeste da Turquia, já mostravam sinais de urbanização no terceiro milênio aC. Nesse período, essas redes de comércio alimentavam as cidades-estados da Mesopotâmia com o estanho eo cobre para fabricar armas e decorações de bronze. Da Mesopotâmia surgiu o conhecimento das técnicas de fabricação de bronze e outras habilidades com as quais os povos do Egeu melhoraram sua cultura material. No final do terceiro milênio, uma das sociedades mais avançadas da época estava surgindo na grande ilha de Creta. Isso se tornaria a brilhante civilização minoana. A civilização minóica Em Knossos e outros locais em Creta, grandes palácios apareceram por volta de 2000 aC, cercado por comunidades que podem ser adequadamente chamadas de cidades, com casas embaladas firmemente ao longo de ruas estreitas. Em breve, as estradas estavam sendo construídas em toda a ilha, sugerindo que ele foi atravessado por um único sistema político ndash a evidência sugere uma confederação de principados ao invés de um reino, como palácios grandes que parecem residências reais são encontrados em vários lugares, famoso por Seus afrescos vivos da parede dos jogos bull-vaulting e do bare-breasted (mas de outra maneira bem-clad) mulheres. Escrita tinha sido introduzido, em primeiro lugar um sistema hieroglífico talvez baseado no egípcio, mas mais tarde adaptado ao Minoansrsquo próprio precisa se tornar o script Linear A. Evidências arqueológicas mostram que os minóicos tinham, no início do segundo milênio aC, e provavelmente bem antes, fortes vínculos comerciais com o Egito. Ásia Menor e Levante. Duas vezes durante os séculos entre 2000 e 1400 aC, o maior destes palácios, em Cnossos, foi destruído por terremotos e, em seguida, reconstruído, cada vez maior e melhor do que antes e em torno dele cresceu uma cidade, grande para os padrões do dia e um Rival da maioria no antigo Oriente Próximo. Por volta de 1600 aC, o comércio minóico predominou no leste do Mediterrâneo e, embora não haja evidência direta, é provável que ela tenha sido capaz de implantar uma poderosa frota que mantinha os mares livres de piratas. A propagação da civilização Nessa época, os minoanos estavam negociando ativamente com os povos da Grécia continental. Estes foram os recém-chegados comparativos da região, estando na vanguarda da expansão dos povos indo-europeus falantes que vieram da Europa Central no terceiro milênio aC, trazendo consigo uma cultura guerreira centrada em torno de poderosos chefes e seus séquitos. A ascensão do comércio com os minoanos transformou os chefes do sudeste da Grécia em intermediários nas rotas de metal para a Europa ocidental e central, os seus assentamentos fortificados evoluindo para pedra-e madeira-construído palácio-fortalezas, repleta de uma riqueza de belos objetos , Alguns importados do Egito, Síria e mais um campo, outros casa feita por artesãos cada vez mais habilidosos. Grande parte dessa riqueza foi enterrada com seus reis, a ser desenterrado e observado por arqueólogos admirados milênios mais tarde. O triunfo ea queda de Cnossos Em Creta, os séculos posteriores da história minoica viram o palácio de Knossos superar todos os outros, sugerindo que era agora a sede de um rei de toda a ilha. O palácio foi um cenário de luxo refinado, famoso hoje por seu sistema de drenagem elaborado e abastecimento de água corrente. Por esta altura, o script Linear A tinha sido substituído pelo sistema Linear B, mais flexível e de maior utilidade para uma burocracia ocupada (todos os comprimidos encontrados, como nos primeiros escritos sumérios de um milênio anterior, tratam de questões administrativas e de transações econômicas ). Em cerca de 1400 aC, o palácio de Cnossos foi queimado, e desta vez não reconstruído ndash na verdade, foi completamente saqueado de todo o seu ouro e prata. Assim, também eram os assentamentos costeiros vizinhos, sinais claros de invasões generalizadas, possivelmente até mesmo uma invasão. Eventualmente a vida civilizada retomou em Cnossos, mas em um nível cultural mais baixo. A evidência sugere que Creta estava agora nas mãos de estrangeiros, os gregos do continente. Com a passagem do poder comercial de Knossos, os principados gregos do continente vieram no seus próprios, sob a liderança frouxa de Mycenae. Suas sociedades já eram ndash alfabetizadas que receberam o script Linear B do ndash de Minoans e eram expanionist. Eles plantaram colônias em Chipre, e provavelmente na Sicília e no sul da Itália. No continente, seus palácios aumentavam em tamanho e riqueza, com armazéns, quartos de empregados, barracas de carros e outros edifícios se espalhando pelo corredor central. Mycenae era o maior destes centros gregos, a fortaleza do palácio cercada por enormes paredes e portões, e as tumbas reais de grande esplendor. Outros lugares no continente e ao redor do mar Egeu, como Argos, Pylos e Troy (todos estes e outros figuram em Homerrsquos conta das Guerras de Tróia) também ostentava palácios finos de paredes espessas e eram todos pontos nas redes de comércio marítimo internacional Do período. E então, de repente, este mundo brilhante da Idade do Bronze chega ao fim, e um mais simples, mais primitivo toma seu lugar, parte de um choque maior para as antigas civilizações do final do segundo milênio Próximo Oriente. O império hitita desapareceu. Assíria e Babilônia encolheram, as cidades-estado cananeus caíram e até o Egito teve de afastar as invasões de ldquoSea Peoplesrdquo do norte. Exatamente o que os processos estavam em ação só pode ser conjecturado. Muitos estudiosos vêem as raízes desses problemas nas migrações originárias da Europa Central. Poderia ter havido outros fatores, entretanto: com o eclipse de Cnossos e o surgimento dos gregos micênicos, uma potência marítima unificada provavelmente teria sido substituída por uma situação mais fragmentada, na qual os estados tinham suas próprias negociações e combates Navios. Enquanto Mycenae era capaz de exercer seu controle as coisas correram bem, mas a tentação para os príncipes individuais para o comércio, e raid, por sua própria conta deve ter sido grande. A invasão pode ter aumentado, ferindo a coexistência pacífica necessária para que o comércio marítimo floresça, e assim o pilar da civilização nesta região teria sido minado. Uma Era de Guerra As invasões em grande escala, reforçadas por povos deslocados de cidades caídas, podem ter crescido em freqüência e ferocidade (a história do cerco de Tróia pode ser um relato elaborado de tal, e este período, mais tarde glorificado como o ldquoHeroic Agerdquo , Parece ter sido uma guerra brutal). Os estados enfraquecidos do Egeu provavelmente também tiveram de lidar com a pressão de tribos menos civilizadas vindo do norte, e a combinação de eventos os dominou. Em qualquer caso, por volta de 1200 aC, os palácios e as cidades desapareceram, junto com os escribas alfabetizados e os comerciantes que os habitavam. O castelo de Troia, a queima de Tróia (175962) As migrações em larga escala aconteceram à medida que as pessoas atravessavam a Grécia continental para instalar uma série de pequenos assentamentos de língua grega nas ilhas do mar Egeu e na costa oeste da Ásia Menor. O próprio continente grego parece ter experimentado não apenas um dramático declínio econômico e material, mas também uma surpreendente perda de população. A Grécia é um país de pequenas planícies férteis divididas entre si por colinas íngremes e altas montanhas. As populações dessas planícies que enfrentavam o mar tinham acesso por barco ao mundo, caso contrário os viajantes tiveram de percorrer caminhos de montanha difíceis para chegar às comunidades vizinhas. Com o desaparecimento dos antigos centros da civilização, o povo da Grécia e do Egeu viviam em simples aldeias agrícolas espalhadas por essas planícies. No lugar dos príncipes, em seus palácios deslumbrantes, havia líderes tribais resistentes governando uma dessas pequenas planícies, ou uma porção de uma das mais extensas planícies, como Ática, Boiotia ou Tessália. As lealdades do povo foram restritas aos seus pequenos territórios, onde seu feroz patriotismo local encontrou um foco no templo de madeira. Estava localizado no centro (talvez metafórico) de seu vale, muitas vezes em um esporão de montanha, freqüentemente no local defensável do antigo palácio. Estes eram tempos incertos, com a possibilidade de um ataque da planície vizinha nunca longe. O povo, portanto, construiu suas cabanas agrupadas em torno do templo para a defesa, saindo diariamente para cultivar suas terras. O núcleo populacional eo território circundante que controlava eram chamados de ldquoPolisrdquo. Hoje usamos o termo ldquocity-staterdquo, que é útil, desde que percebamos que eles eram muitas vezes minúsculos. Mesmo mais tarde, em ldquoClassicalrdquo vezes, uma cidade-estado de 5.000 habitantes não era de nenhuma maneira incomum, e um de 20.000 era grande. Bem mais de cem dessas cidades-estado foram espalhadas sobre o continente da Grécia, as ilhas do mar Egeu e da costa oeste da Ásia Menor. A ascensão da civilização grega clássica c. 800-500 aC A data tradicional para o início da civilização grega é 776 aC, o ano dos primeiros Jogos Olímpicos pan-helênicos. (Na verdade, esta data foi elaborada séculos mais tarde, e é quase certamente errado.) Claro, uma civilização inteira não de repente brotam em ser em um único ano, mas esta data fornece um marcador conveniente. A partir de 800 aC a população grega começou a se expandir. As causas disso não são conhecidas, mas o efeito foi criar uma escassez de terras agrícolas boas. Ao mesmo tempo, os comerciantes fenícios estavam desenvolvendo suas relações comerciais com os gregos. Os habitantes de vários estados costeiros gregos responderam desenvolvendo conexões comerciais ultramarinas próprias. Dado o domínio fenício do Mediterrâneo oriental, isso significava olhar para o oeste. Os Ionianos (ou seja, os gregos que migraram para a costa da Ásia Menor após 1200 aC) foram os primeiros a aceitar este desafio ea cidade-estado de Kyme despachou uma colônia para a costa oeste da Itália em cerca de 750 aC . O objetivo era provavelmente estabelecer uma estação comercial no oeste, mas muito logo o potencial para resolver a escassez de terra foi reconhecido. Outros estados seguiram o exemplo de Kymersquos, e logo uma série de colônias gregas tinha sido fundada ao longo da costa do sul da Itália e da Sicília. Estas novas cidades-estado, freqüentemente situadas em planícies amplas e férteis, floresceram. No devido tempo, alguns deles, sobretudo Siracusa na Sicília, passaram a estar entre os estados mais ricos e influentes do mundo grego, e quase que imediatamente estavam exportando milho para suas cidades-mãe. Isso estimulou o desenvolvimento comercial e industrial na Grécia e no Egeu, para produzir os bens de luxo para pagar o milho. (Essas cidades gregas no sul da Itália e da Sicília também tiveram um profundo impacto na história da Itália, levando a influência cultural grega lá. Logo a ascensão dos etruscos e depois Roma iria remodelar a história do mundo antigo. E a arte alcançou novas alturas, o comércio marítimo expandiu-se enormemente, ea riqueza das cidades gregas subiu. Eles logo estavam plantando colônias no leste também, notàvelmente nas costas do Dardanelles, no Mar Negro a costa africana norte, ao oeste do delta de Nile (Kyrenaica). Este processo foi acompanhado pelo renascimento da alfabetização entre os gregos. No início, os novos gregos de mar usavam o alfabeto que os fenícios tinham aperfeiçoado para ajudá-los em suas transações comerciais. No entanto, em 700 aC, o mais tardar, eles tinham adaptado para se adequar melhor à sua própria língua. Como com a maioria dos primeiros roteiros, isso teria sido usado para fins comerciais diários, mas dentro de mais de cem anos começou a longa e brilhante tradição da literatura grega. O crescimento populacional eo influxo de novas riquezas fizeram com que muitas cidades se transformassem em verdadeiras comunidades urbanas, com milhares de habitantes. Muitas pessoas se beneficiaram da expansão econômica, mas outras sofreram. A introdução do dinheiro do metal de Lydia. Em algum momento durante o século VII aC, simplificou as transações comerciais, acelerou a atividade econômica e deu um grande impulso à economia de mercado, mas também levou a mais e mais pessoas caindo em dívidas. As diferenças de riqueza estavam ficando mais evidentes do que antes. Muitos povos mais pobres perderam suas fazendas, e alguns tiveram mesmo que vender-se e suas famílias na escravidão. Nas cidades, cresceu o número de proletários sem terra. O mesmo acontecia com uma nova classe de comerciantes capazes, ambiciosos, muitas vezes muito viajados, cuja riqueza desafiava a da velha aristocracia terrateniente. Uma das mudanças mais importantes é a mais transcendental, quando confrontada com o pano de fundo da história mundial - aconteceu na esfera política, mas está naturalmente enraizada na transformação social mais ampla que está ocorrendo. Na maioria das cidades-estado os gregos começaram a se livrar de seus reis. As primeiras repúblicas Foram os gregos que inventaram repúblicas, pelo menos na Europa. Como exatamente isso aconteceu não é conhecido. Uma resposta especulativa poderia ser algo como isto: à medida que a maior riqueza e a maior cultura material começaram a fluir para as cidades-estado da Grécia e do Egeu, seus reis começaram a ampliar suas ambições, teria sido natural transformar-se em palácio Governantes, assim como seus predecessores da Era de Bronze tinham feito. No entanto, esta não era a Idade do Bronze. O ferro, ao contrário do bronze, era abundante e barato, e as armas não eram mais caras. Isto significava que cada nobre (que era neste momento a cabeça de um clã) poderia armar seus seguidores. Assim, alarmados com as ambições crescentes do rei, os nobres se juntaram a ele e reduziram drasticamente seu poder ou, na maioria dos casos, o expulsaram completamente. O resultado foram as primeiras repúblicas. Estes tinham começado a aparecer em cerca de 750 aC. Estas eram originalmente oligarquias, governadas por pequenos grupos de aristocratas. No entanto, as armas de ferro não eram apenas acessíveis para os aristocratas, e as guerras incessantes entre os estados significava que não era muito antes de eles estavam armando agricultores comuns e formando-os em exércitos - os exércitos extremamente eficazes de hoplites gregos ou infantería pesada armada. Isso deu às pessoas comuns um poder potencial que nunca tiveram antes. Os aristocratas, sendo humanos, governavam em seus interesses estreitos, freqüentemente às custas de outros grupos dentro do estado. Por exemplo, eles usaram seu controle dos tribunais para lidar duramente com aqueles em dívida com eles. Eles foram capazes de estender suas próprias propriedades à custa de seus vizinhos mais pobres, e até mesmo para forçá-los e suas famílias em escravidão. O ressentimento fervilhante que este tipo de regra tinha criado foi facilmente aproveitado por um nobre ousado e ambicioso, e em cidade após cidade, apoiado pelo povo comum ndash agora armado - os tiranos tomaram o poder. A palavra ldquotyrantrdquo não tinha então o significado pejorativo que tem hoje. Significava simplesmente ldquobossrdquo. Na verdade, os tiranos gregos geralmente faziam muito bem para seus estados ndash pelo menos na primeira geração. Eles asseguraram que os grandes proprietários não pudessem tomar terra comum dos agricultores, e muitos tiranos realizaram alguma medida de distribuição da terra em favor dos setores mais pobres da comunidade. Muitos deles também embelezaram as cidades que governaram que era acima de todos estes governantes que deram suas cidades seus templos novos, mercados, paredes da cidade e assim por diante. Isto não era apenas glorificar a si mesmos, mas também dar emprego aos pobres, especialmente em tempos de fome. Além disso, eles encorajavam o comércio e favoreceram as classes mercantes à custa da antiga aristocracia terrateniente. As coisas muitas vezes começaram a dar errado para os tiranos na segunda geração, quando um governante capaz foi seguido por seus filhos menos capazes. Com demasiada frequência, eram impróprios para seus empregos e, em alguns casos, cruel aos seus adversários. Todos os setores da sociedade ficaram doentes com eles. Assim, outra revolução iria expulsar o tirano e levar ao poder outro grupo. Às vezes isso era uma facção do antigo grupo de aristocratas, em outros casos era membros da nova elite mercante. Em ambos os casos, os líderes inteligentes sabiam que o poder no estado tinha que levar em conta o povo comum, e assim eles começaram a criar uma constituição mais ampla, movendo o estado no caminho para a democracia. De nenhuma maneira todos os estados seguiram essa trajetória. Alguns, especialmente nas áreas mais atrasadas, nunca se livraram de suas monarquias outros oscilaram entre tirania e oligarquia. Mas muitos, ao longo do tempo, desenvolveram uma forma de governo totalmente democrática. Enquanto esses acontecimentos políticos estavam transformando o cenário político, a cultura artística, material e filosófica dos gregos estava passando por uma mudança revolucionária. De mãos dadas com a transformação social e política do mundo grego veio uma revolução cultural que teria as mais profundas implicações para o futuro da civilização ocidental. Enquanto isso, a literatura grega tinha começado com os gregos jônicos da Ásia Menor. Foi aqui que o poeta Homer compôs seus épicos, ldquoThe Iliadrdquo e ldquoThe Odysseyrdquo, que foram cometidos a escrever não muito depois de 700 aC. Estes trabalhos estabeleceram um padrão extraordinariamente alto, alguns estudiosos ainda hoje considerá-los como os melhores trabalhos da literatura europeia jamais produzidos. As obras do poeta Hesíodo não são consideradas de forma tão exaltada, mas seus escritos e Daysrdquo, compostos antes de 700 aC, embora possivelmente escritos mais tarde, lança luz sobre a vida cotidiana do trabalho da Grécia primitiva contemporânea e não sobre um glorioso mas Passado mítico. Dentro de um século, dois outros poetas notáveis ​​enriqueceram a literatura grega: Archilocus de Paros e a senhora Safo de Lesbos. Estes poetas desenvolveram um novo estilo ldquolyricrdquo. Talvez espantosamente, ambos viajaram amplamente através do mar, entre o ldquoOldrdquo mundo grego da Grécia e do Egeu, eo ldquoNewrdquo na Itália e na Sicília. Arte e Arquitetura Um outro produto dos contatos que os gregos agora tinham com o mundo mais amplo era na arte e na arquitetura. A já antiga civilização do Egito fez uma imensa impressão sobre os gregos que viajaram para lá. A estatuária egípcia influenciou profundamente os estilos gregos. Os estilos geométricos elegantes mas tradicionais na decoração da cerâmica e do statuary deram a maneira ao estilo do ldquoOrientalrdquo, influenciado pelos estilos formais na arte egípcia: a ligação entre as estátuas enormes no vale de Egyptrsquos dos reis e as estátuas gregas do período de Archaic é clara ver . O projeto do templo egípcio também foi extremamente influente. Ele formou a base para o primeiro grande estilo da arquitetura grega, o ldquoIonicrdquo. Templos de pedra neste estilo começaram a aparecer nas cidades-estado gregas nas décadas anteriores a 600 aC, embora as estruturas verdadeiramente magníficas da Grécia Clássica não apareciam por mais cem anos ou mais. A Revolução no Pensamento O mais significativo de todos, o mundo-pensamento da Grécia antiga estava sendo transformado de todo reconhecimento. De fato, estava lançando as bases para o desenvolvimento futuro de toda a filosofia ocidental. Novamente, esses desenvolvimentos ocorreram inicialmente em Ionia. Aqui não é o lugar para tratar deste assunto em detalhe, mas depois de 600 aC uma série de filósofos jônicos, incluindo Thales de Mileto, Anaximandros, Anaximenes, Xenophanes, Pitágoras (que realmente passou a parte mais produtiva de sua carreira na Sicília e Itália), Parmênides e Herakleitos, deslocaram as fronteiras do pensamento científico, da teoria matemática e da especulação religiosa para fora como nunca antes na história do mundo. Suas idéias e abordagens diferiram amplamente, e as conclusões que eles chegaram muitas vezes nos parecem absurdas. Mas a raiz de todos era a recusa em receber o conhecimento das gerações anteriores, e pensar as coisas através de respostas próprias. Por que esse desenvolvimento ocorreu, aqui e agora, entre os gregos antigos? Uma parte da resposta deve estar relacionada com as grandes mudanças que transformaram a sociedade grega durante esse período, mas devem ter facilitado a liberação dos modos tradicionais de pensamento. A experiência no exterior de muitos gregos também deve ter sido algo de um olho-abrindo. Eles estavam descobrindo que diferentes povos tinham costumes diferentes, e o que era bom e próprio em uma sociedade era inaceitável em outro. Isso fez com que as pessoas perguntasse, há coisas que são intrinsecamente boas. Mas outros povos antigos experimentaram mudanças e outros expandiram seus horizontes em diferentes regiões do mundo. O que fez os antigos gregos penetrarem em novos modos de pensar quando outros não o fizeram? A resposta fundamental já foi aludida: essas pessoas estavam vivendo nas primeiras repúblicas conhecidas pela história. Para todo o faccionalismo, a estupidez e, de fato, a violência dessas repúblicas, permitiram uma certa liberdade de pensamento. Além disso, quando as coisas ficavam muito quentes para um pensador em um estado, ele podia (e às vezes fazia) passar para outro. Finalmente, essas cidades-estados eram comparativamente minúsculas. Nem todos eram exteriores, mercantis e marítimos, mas naqueles que eram, as classes mercantes e outros que haviam viajado para o exterior deveriam ter tido uma influência muito maior no clima do pensamento do que teria sido o caso em um grande reino. Novos horizontes e mudanças deviam ter ocorrido no airrdquo, e esse ar era muito mais livre do que na maioria dos outros lugares no passado. Em 500 aC, dois estados estavam de pé e de cabeça acima das outras cidades-estado gregas em seu prestígio e influência. Eram Atenas e Esparta. Foram estes, portanto - muito diferentes entre si em suas perspectivas culturais e políticas - que assumiram a liderança no enfrentamento do grande desafio que estava sendo posto ao mundo grego por seu poderoso vizinho oriental, a Pérsia. Capacete espartano no indicador no museu britânico. O capacete foi danificado eo topo sofreu um golpe, presumivelmente de uma batalha. Reproduzido sob Creative Commons 3.0 Como outras cidades-estado gregas, Sparta sofreu de escassez de terra. Entretanto, era um estado interno, assim que colonizar do ultramar não era uma solução direta para ela. Ela resolveu seu problema conquistando sua vizinha, Messenia. Isto a colocou em uma posição dominante em seu canto da Grécia, chamado Laconia, e fez dela um dos estados mais ricos, e um dos principais centros da civilização grega. Mas em 669 aC, os espartanos foram derrotados por seu próximo vizinho, Argos. Pouco depois, os messenianos levantaram-se em revolta, com ajuda do exterior. Eventualmente, a revolta foi esmagada, mas por um tempo a própria existência de Esparta estava no equilíbrio. Os espartanos, amedrontados, mas decididos a agarrar-se aos territórios que lhes pertenciam, sabiam que, se o fizessem, seriam sempre confrontados com a possibilidade de revolta. Eles, portanto, realizaram uma profunda revisão de sua constituição e seu próprio modo de vida. Eles voltaram as costas ao luxo e transformaram seu estado em um campo armado. Seus cidadãos tornaram-se soldados de tempo integral, sob a disciplina mais severa, enquanto suas populações sujeitas tornaram-se servos. Os espartanos logo ganhou uma reputação de invencibilidade no campo de batalha, amplamente temido pelo resto da Grécia. Para os seus vizinhos, os espartanos adotaram uma política distante. Eles negociaram alianças defensivas com cada um deles, forjando assim um sistema de aliança duradoura que passou a ser chamado de Liga Peloponesa. Attica é uma planície larga na costa oriental de Greece apenas norte do Peloponnese, dominado por sua cidade principal, Atenas. Atenas era muito maior do que a maioria das outras cidades-estado gregas, com uma população numerada bem mais de cem mil. Talvez por isso sua evolução política tenha sido lenta em 600 aC ela ainda era governada por uma estreita oligarquia de aristocratas. Por essa data, no entanto, ela estava enfrentando todos os problemas que outros Estados gregos tinham enfrentado, em particular escassez de terra e tensões entre as classes. Uma tentativa de reduzir as tensões tinha sido feita quando o político Draco tinha sido convidado a elaborar um código de lei, para que as decisões judiciais pudessem ser tornadas mais transparentes. No caso em que ele piorou as coisas, como ele simplesmente tomou como seu breve para codificar já existente ndash de costumes e tantos delitos menores resultou na pena de morte que só aumentou a insatisfação dos pobres. Desde então, as medidas ldquoDraconianrdquo tornaram-se um by-word para crueldade cruel. Pouco depois de 600 aC uma segunda tentativa de um código de lei foi tentada, desta vez o trabalho de Solon. Seu código encarnava a moderação de que não haveria redistribuição de terras, mas as dívidas existentes foram canceladas e a escravização da dívida cessaria. Ele também deu mais poder ao povo reorganizando sua assembléia e dando-lhe dentes. Olhamos para trás no trabalho Solonrsquos e ficamos impressionados. Naquele tempo não agradou a ninguém, e as tensões continuaram. Meio século mais tarde, em 546 aC, um nobre, Peistratos, siezed poder (depois de um par de tentativas falhadas) e estabeleceu uma tirania. Sob seu governo, e o de seus filhos, a economia de Atenas foi grandemente fortalecida. O governo incentivou a exportação de azeitonas e azeite para pagar a importação de milho. Outras indústrias também foram promovidos, Atenas se tornar a principal cidade industrial e comercial da Grécia. A fina cerâmica ática logo dominou os mercados mediterrânicos. Ao mesmo tempo, os tiranos embelezavam a cidade com templos e construíam condutas para levar água fresca aos seus habitantes. A tirania durou até 510 aC, quando, após um curto período de turbulência, o estadista Kleisthenes chegou ao poder, e realizou novas reformas da constituição. Estes fortaleceram fortemente o poder dos peoplers, deu-lhes uma medida real de poder executivo, e unificou a cidadania ateniense, tirando o poder de tribos baseadas localmente ou baseados em clãs e criando tribos artificiais pan-Athenian em seu lugar. A forma ateniense de governo pode doravante ser chamada de democracia. A Era Clássica da Grécia Nos anos que levaram até 500 aC, as nuvens de tempestade estavam se reunindo, o que ameaçava todo o mundo grego, e já havia engolfado os estados jônicos. O imenso império persa estava em movimento. As cidades-estado gregas, sob a liderança de Atenas e Esparta, defenderam-se vigorosamente em uma das guerras verdadeiramente decisivas da história. Em 546 aC Lydia caiu aos exércitos de uma nova potência oriental, a Pérsia, e em breve as cidades jônicas foram subjugadas também. O governo persa era à primeira luz, e enquanto as cidades pagassem o seu tributo, ficavam mais ou menos livres de seus próprios assuntos. No entanto, a demanda dos persas por impostos e homens por suas expedições aumentou constantemente, e os persas instalaram progressivamente tiranos pró-persas em todas essas cidades. Em 513 aC, o rei persa, Darius, conduziu uma expedição através dos Dardanelos para a Macedônia e Trácia, que pouco se fez notar na Grécia que as ambições persas nesta região não estavam de modo algum satisfeitas. Em 499 aC, as cidades jônicas da Ásia Menor subiram em revolta contra seus mestres persas. Eles procuraram ajuda de Esparta e Atenas. Esparta recusou, mas Atenas concordou. A revolta foi lentamente derrubada pelos persas e, depois de algumas severas represálias, impuseram um assentamento mais tolerante do que antes nas cidades gregas: o tributo foi aliviado e os cidadãos foram deixados a organizar seus próprios assuntos com menos interferência das autoridades imperiais Mesmo as democracias eram permitidas. No entanto, os gregos do continente, e Atenas em particular, estavam agora na linha de fogo Persiansrsquo direto, um fato sobre o qual eles não tinham dúvidas. Como na maioria dos Estados enfrentados com este tipo de ameaça, os atenienses foram divididos em aqueles que sentiam melhor para chegar a um acordo com o inimigo, e aqueles que não representava nenhuma rendição. A primeira invasão persa da Grécia Gradualmente, os atenienses chegaram ao ponto de rendição do ldquono e colocaram sua fé em Temístocles, um dos mais brilhantes estadistas que Atenas jamais produziu. Por 490 BC os persas tinham terminado a reconquista de Ionia, e nesse ano lançaram uma invasão marítima grande através do Egeu, aterrando na maratona, perto de Atenas. Aqui seu exército foi derrotado pelo muito menor exército ateniense, ea frota persa sailed longe deixando muitos mortos. A Segunda Invasão Persa da Grécia Os persas tentaram novamente dez anos mais tarde, desta vez sob o comando pessoal de seu rei, Xerxes, e com uma força enorme. Depois de ter lançado uma ponte de barcos amarrados juntos através do Bospherus, o estreito mar entre a Europa ea Ásia e ter cavado um canal através de um istmo no Monte Athos para evitar a costa particularmente perigoso lá os persas marcharam ao longo da costa do Mar Egeu, Em contato próximo e se movendo em tandem, e aproximou-se da Grécia do norte. Enquanto isso, sob o comando de Themistoclesrsquo, Atenas havia tomado mais medidas para fortalecer sua democracia, colocando as magistraturas importantes nas mãos do povo e expandindo grandemente sua marinha. Em Atenas, o poder naval ea democracia foram juntos. Os homens que remavam as galeras eram os cidadãos mais pobres, que não podiam arcar com sua própria armadura. Então, eles tinham um interesse em aumentar a quantidade de galley-trabalho, para que eles foram pagos uma generosa taxa diária. Eles também eram a parte da comunidade que desejava ver a democracia mais radical, pois era esta forma de governo que lhes dava mais poder. Nesta ocasião, este interesse adquirido revelou-se no interesse de toda a Grécia. Themistocles tinha chamado com êxito para a receita de Athensrsquo expandiu as minas de prata em Laurion para pagar a frota. Três grandes batalhas Os preparativos dos persas, especialmente a escavação do canal no Monte Athos, deram devida atenção aos gregos de intenções hostis, e as cidades-estado gregas realizaram uma conferência para planejar sua defesa. Um exército sob comando espartano foi posicionado na passagem de Thermopylai, e uma frota principalmente ateniense foi posicionada perto perto, em Artemision. Os persas romperam esta barreira, mas só depois de duros combates e a retirada da maior parte do exército grego intacta, coberta pela magnífica coragem de uma pequena força espartana em Thermopylai. With the Greek army in a strong defensive line across the Peloponnesian Isthmus blocking the Persian advance, Xerxes decided to turn the Greek lines by sea. The Athenian navy stood in his way, and at the resulting battle of Salamis, crippled the Persian fleet. Xerxes withdrew his army from Athens (which the Athenians had evacuated and he had burnt), and himself left for Asia. The Persian forces left in Greece were, early in the following year (479 BC), heavily defeated at the battle of Plataia by a combined Greek army under Spartan command. The Persians evacuated Greece as best they could. Athens emerged from the Persian War of 480-79 with her prestige immensely enhanced. Moreover, her naval power made her the natural leader in the continuing struggle to drive the Persians from the Aegean. Athenian political leadership was soon accompanied by an astonishing cultural pre-eminence. The League against Persia With the withdrawal of the Persian army from Greek soil in 479 BC, the Greek city-states turned again to their own affairs. The Ionian cities, however, again revolted, and Athens took the lead in protecting them from Persian revenge. She organized a league of all the liberated Aegean states. As its treasury was at Delos, and its congress met on that island, this was known as the Delian League. Within a few years the league had eradicated Persian bases in or near the Aegean, and achieved complete naval dominance in that sea. Athens, however, refused to call a halt to the hostilities, though opposition to the war grew amongst her allies. The important city of Naxos seceded from the League. The Athenians decided that secession could not be tolerated, and forced Naxos back into the League as a non-combatant but tribute-paying member. In 466 BC, the League navy destroyed the rebuilt Persian fleet at the river Eurymedon, in the Levant. This did not stop other League members from seceding, for by now the Athenians were no longer the popular liberators they had originally been. Their strict control of the League, together with increasing interference in the internal affairs of member states, had aroused widespread resentment. The Imperial Republic Athenian dominance was strengthened by the alliesrsquo preference to pay tribute rather than contribute men and ships to the League war effort. As a result, Athensrsquo navy grew larger whilst that of her ldquoalliesrdquo shrank. Several revolts were put down, and after each one a democratic government was installed. Athens also started projecting her power further afield, winning victories and gaining allies in Boiotia at the expense of Thebes and in the Peloponnese at the expense of Corinth and even Sparta. The Athenians, however, suffered a huge disaster in Egypt, attempting to support a revolt against the Persians, and lost a large fleet there (454 BC), which led, after some more inconclusive fighting, to the treaty (449 BC) ending the war between Athens and Persia. Further reverses at the hands of her Greek rivals led to Athens withdrawing from Boeotia and the Peloponnese and the signing the 30 Years Peace with Sparta (445 BC). The Age of Pericles By now, one statesman had dominated Athenian politics for more then fifteen years. His name was Pericles. Pericles was a great orator, trusted by the Athenian assembly, and usually managed to persuade them to follow a particular course of action. He now persuaded the people to start building the great temple that would become known as the Parthenon. During the next ten years this temple, as well as other magnificent buildings such as the Propylaia of the Acropolis, rose above the city. This building programme was not only done to beautify the city, but also to provide work for the Athenian poor, no longer needed to row Athensrsquo galley fleets against the Persians. Not that the Delian League, whose raison drsquoetre had been to fight the Persians, had been allowed to lapse. Longe disso. Athens indeed tightened its grip over its ldquoalliesrdquo (now, in reality, subject states), and it was the League tribute (with its treasury now transferred from Delos to Athens itself) that was used to finance the building. To Athens came the finest artists from all over Greece to contribute to this programme. Other branches of high culture flourished too. Anaxagoras continued the speculations of the Ionian philosophers, and sophist teachers such as Protagoras began the formal training in rhetoric and logic. Most enduring of all, and exercising a profound influence on future Western literature, the Athenians themselves produced a series of great dramatists, first Aeschylus, then Sophocles, next Euripides and finally Aristophanes. The last two were to produce their greatest works as Athens went down to defeat in the Peloponnesian wars. The tensions between Athens and Sparta dragged the whole of Greece into a long, brutal war. It ended in disaster for Athens, and left few areas of the Greek world untouched. The Gathering Storm Sparta had had mixed fortunes since leading the Greek armies to victory at Plataia in 479. She had had to fight a war with her old enemies Argos and Arcadia in the 470s, and at the same time face a revolt of her serfs in Messenia. The Spartans were heavily outnumbered, and had to give up some territory to Argos in order to be able to defeat her other foes. A destructive earthquake in 465 caused great loss of life. Immediately the helots ndash Spartarsquos serfs ndash rose in a more serious revolt than for many years. The Messenians holed themselves up in a strong mountain fortress, and could only be reduced after a long siege. Then Sparta suffered reverses and loss of influence in a short war with Athens in the 450s, though she turned the table by invading Attica and giving the Athenians a fright in 446, which led to the favourable 30 Years Peace in 445. Sparta stood for traditional aristocratic values, and was seen by many throughout Greece as the champion against new-fangled and dangerous democracy. Just as the Athenians sponsored democratic governments amongst their allies, the Spartans supported oligarchies amongst theirs. The two leading Greek states represented opposing causes, and could not for long live together. This was all the more so because many groups amongst Spartarsquos allies looked to Athens to help them establish democracies within their states, whilst other groups amongst Athensrsquo allies looked to Sparta to help them stamp out democracy within theirs The Peloponnesian Wars The clash came with a dispute between Corinth and her neighbour Kerkyra in 431, with Corinth looking to support from Sparta and the Peloponnesian League and Kerkyra looking to Athens and the Delian League. The resulting general warfare was desultory and complicated, but the outstanding features and events are easily described. The first years of the war were characterized by Spartan invasions of Attica, causing much damage to the countryside surrounding Athens but with no real damage done to the Athenian people or their ability to wage war. They crowded inside the Long Walls that encircled the city and her port, and were provisioned by her fleet. A serious plague struck the crowded city in 429-27, and a quarter of her inhabitants died, including Pericles. Even this did not seriously affect the Athenian ability to wage war while they dominated the sea. At the core of the next phase of the war was an audacious Spartan campaign (424) to seize Amphipoklis, an Athenian ally on the north coast of Greece which controlled access to a rich gold - and timber-bearing region. This was a serious blow to Athens, but her attempts to recapture the city failed. In the same year a march into Boiotia was soundly defeated, and in 421 both sides were happy to make peace. War resumed in 417 when Sparta invaded and defeated Argos, an Athenian ally. The outstanding episode of this phase of the war was a huge Athenian invasion of Sicily (415-413) which ended in horrific disaster. The final phase opened with Spartarsquos occupation of Deceleia, very near Athens and (more importantly) causing Athens to lose control of the silver mines at Laurion, on which a great deal of her ability to fund the war depended. The next few years involved a naval war for control of the Aegean and the Bosphorus (through which much of Athensrsquo grain passed). The Peloponnesian fleet was now funded by the Persians, who took the opportunity to re-occupy some Ionian cities. Athens won some resounding successes, but when her grain supply was cut off by the Spartan victory at Aigospotami (405), which was followed by a general revolt of her allies, it was only a question of time before her surrender (404). Brutalization and Beauty Many other events took place in the war, and all Greeks were affected in some way or other. Away from the front lines, bloody class war engulfed many cities, with revolutions and counter-revolutions featuring vindictive atrocities. In the front line, whole cities were destroyed, the men killed, the women and children sold into slavery. Thucydides, the Athenian historian who chronicled the war in what is regarded as the first ldquomodernrdquo (i. e. analytical) work of history, comments on the decline in morality that a long war brings. Despite all this, men continued to produce great works of art and literature ndash even in beleaguered Athens, even as her fall approached. These were the years when Hippocrates, the founder of Western medicine, worked, as did the philosopher Demokritas. The playwrights Euripides and Aristophanes moved the boundaries of drama forward and above all, Socrates, the great questioner of all things, was busy irritating people by asking them to think through their received beliefs and attitudes . Towards the end of the Peloponnesian wars, a brief revolution (411) had brought an oligarchy to power in Athens ndash the rule of the 400. It lasted two years before internal divisions and mutiny in the fleet restored the democracy. Now, after the war, Sparta imposed another oligarchic government. She also dismantled the Long Walls which encircled the city and her port, reduced her fleet to twelve galleys, for local patrol work, and bound Athens to her with an alliance that effectively turned her into a Spartan subject. This was in fact a great deal better than some of Spartarsquos allies had been urging her to do, which was to wipe Athens off the face of the map and sell her people into slavery. The rule of the oligarchs, or ldquoThirty Tyrantsrdquo as they were called, soon degenerated into a reign of terror. This provoked the inevitable revolution to restore democracy (403), which, surprisingly, the Spartans allowed. Gradually economic conditions improved, and a degree of normality returned to life for Athenians. A blot on the record of this restored democracy was the trial and (reluctant and somewhat accidental) execution of Socrates, but otherwise the Athenians conducted their public life with a businesslike moderation. The most exciting adventures for an Athenian in fact happened hundreds of miles away where the soldier Xenophon found himself and 10,000 mercenary companions stranded in the middle of the huge Persian empire on the wrong side of a civil war. He later wrote up the story of how this force fought its way through enemy-held territory and even more hostile terrain to reach the sea and freedom a tale that was an immediate best-seller and has been widely read in the West ever since. In the wider world, Sparta, the victor in the Peloponnesian war, was soon more unpopular than Athens had ever been. She had set up oligarchies (ldquoBoards of Tenrdquo) to govern Athensrsquo former allies, and these quickly provoked their populations into revolt, just as at Athens. This, and the jealousy of other leading Greek states (duly inflamed by Persian diplomacy and gold), led her to find herself at war as early as 395 with a coalition which included Argos (her traditional enemy in the Peloponnese), Corinth, Thebes and Athens. The High Point of Spartan Power This war checked her power for a time, and enabled Athens to rebuild her Long Walls as well as to start re-building her fleet. The Persian king Artaxerxes II. preoccupied as he was by troubles closer to home, had come to the conclusion that his empirersquos interests could best be served by peace on its western border. He therefore brought the war to an end by proposing to all the leading Greek states that, in exchange for the Ionian cities being confirmed as under Persian rule, she would leave the mainland states in peace, and that they in turn should respect the independence of each other. For their own different reasons the leading states agreed to this, and the Kingrsquos Peace, as it was called, came into being in 387 BC. Sparta was in fact the chief beneficiary of this Peace. She set about bringing her own allies under stricter control, and, posing as the champion of the ldquoindependencerdquo clauses of the Peace, marched north, sacked the city of Olynthos and dissolved its growing League (382). In the course of this adventure a Theban oligarchic faction opened the city to a Spartan garrison, who then remained there to guaranty the rule of the new pro-Spartan regime. These events marked the high point of Spartan power. The Rising Power of Thebes In 379 the Thebans expelled the Spartan garrison and re-imposed their rule in Boiotia. Sparta could not stand by and let this happen, and invaded Boiotia on an annual basis for several years. The Spartans were keen to avoid the heavy losses even a victorious battle might bring (the number of full Spartan citizens, the core of her army, had been declining for more than a century), so they achieved very little besides actually strengthening the control Thebes had over her neighbours. Eventually the Spartans did confront the Thebans in a set battle, at Leuktra (371), Due to the inspired generalship of the Theban commander, Epaminondas, the Spartans lost heavily hundreds of their precious Spartiates were killed, and the myth of Spartan invincibility was gone. This shows the flank attack that Ruumlstow and Koumlchly proposed. Delbruumlck rejected such an interpretation. The following year, on the invitation of the Arcadians, Spartarsquos hereditary enemies, Epaminondas marched into the Peloponnese and liberated Messenia and fortified their fortress of Ithome. He failed to take Sparta itself, and many of Spartarsquos allies, and even her helots, stood by her. Over the next few years the power of Thebes was felt throughout Greece, provoking Athens, Sparta and some smaller cities to ally against her. Finally, in 362, at the battle of Leuctra, her leader Epaminondas was killed and her forces fought to a draw. This effectively checked her expansion. Meanwhile, the power of Athens had been on the increase again, and fear of Spartan and a renascent Persian naval power had caused her to form, and her former allies to join, a new League. At one point it included seventy states. However, the Atheniansrsquo uncontrollable imperialistic tendencies caused leading states to secede from it in 357355. Athens was thereafter never able to recover anything like her former greatness. Her cultural life continued unabated, however this was the age of Plato, and his foundation of the Academy, which was to remain the most revered institute of higher education throughout the rest of ancient history the age too of Praxiteles, for some art historians the greatest of Greek sculptors. By now, however, events were taking place in the north that would dim for ever the independent life of the city-states of ancient Greece. Macedonia, under its shrewd king Philip II, was expanding, and increasingly involving itself with the affairs of its southern neighbours. Macedon was a kingdom to the north of Greece. Indeed, the Macedonians themselves claimed to be Greeks, but Athenians and others regarded them as at least semi-barbaric. Perhaps due to its location far from the main currents of Greek life, she had retained more primitive political institutions than her southern neighbours: she was still ruled by powerful kings, served by an old-style landed nobility. Macedonia lay wide open to attack from Thracians and Illyrians to the north and west, and the early fourth century saw the Macedonians fighting on all fronts against Thracians, Illyrians and also Greeks. When the capable young king Philip II came to power in 359 BC he had to spend several years securing the frontiers, by a mix of war and diplomacy. In the course of these wars he re-organized his army and turned it into the finest military force in Greece. By the 340s he was able to go over to the offensive. He expanded his frontiers in all directions, including subduing the Greek cities on the coast. He then interfered in the quarrels of the northern Greek states and by 340 Macedonia was the strongest power in Thessaly. At this the southern Greek cities grew alarmed, and Athens forged an alliance against Philip which was joined by most of the leading states including Thebes, Corinth and Megara. The two sides met at the battle of Chaironea in 338 BC. Philip was victorious ndash thanks in great part to a dashing cavalry charge led by his son, Alexander. This battle effectively ended the independence of the Greek city-states. At a congress the following year Philip formed a League of all the states of Greece, with himself as Captain-General. He was about to lead it on a campaign against Persia when he was assassinated, to be succeeded by his young son, Alexander. See also links to:Ancient Mesopotamia for Kids Trade and Commerce The land of Mesopotamia did not have a lot of natural resources, or at least they did not have the ones in demand during that time period. So, to get the items they needed the Mesopotamians had to trade. In the southern part of Mesopotamia, docks were built along the sides of the rivers so that ships could easily dock and unload their trade goods. The merchants traded food, clothing, jewelry, wine and other goods between the cities. Sometimes a caravan would arrive from the north or east. The arrival of a trade caravan or trading ship was a time of celebration. To buy or trade these goods, the ancient Mesopotamians used a system of barter. But they also used money. They didnt use paper money or coins. They used barley for local trade. Because barley was heavy, they used lead, copper, bronze, tin, silver and gold to quotbuyquot things away from their local area. You had to borrow barley from a barley banker. The banker charged very high interest. Explore Ancient Mesopotamia All Rights Reserved Have a great yearA History of Ancient Greece Author: Robert Guisepi Economy And Society In Classical Greece Title: Economy And Society In Classical Greece Author: Robert A. Guisepi The economic and social structure of classical Greece, including the colonies it sent out around the Mediterranean, had many features in common with other agricultural civilizations. It particularly resembled other civilizations in which an invading, warlike group settled down to agriculture. Thus, while 8th-century Greece depended clearly on farming, it had an aristocracy based on ownership of large estates and special claims to military service. At the same time many farmers were independent, owning their plots of land and claiming some political and social status just as tribal soldiers had once done. But - again in a common pattern - the Greek economy evolved, particularly as trade rose and cities grew. Social structure became accordingly more complex, and inequalities widened in many ways. There were also, however, distinctive features in the Greek pattern. Because mainland Greece was so rocky and mountainous, discouraging easy grain growing, many city-states came to depend unusually heavily on seagoing trade (and colonies). Frequent wars and colonization produced abundant opportunities to seize slaves, and classical Mediterranean society maintained greater dependence on slavery than was true of Indian or Chinese civilizations in the same period. Correspondingly, while Greece developed many craft products, somewhat less attention was paid to the improvement of manufacturing technology than either China or India displayed. This reflected Greek concern for science as a philosophical system rather than a collection of useful empirical data. It also reflected widespread slavery, which reduced the need to think about better ways to produce because many of the hardest tasks were done by cheap, coerced labor. The pronounced aristocratic tone persisted in society as well as politics, based on the importance of the landed elite. Despite important differences among political forms, aristocratic assemblies and officials formed the most coherent single city-state theme in Greek politics. Aristocrats had the time to devote to political life as the Greeks defined it, and they argued that they brought special virtues, of education and disinterest, to the political process. Aristocratic cultural patronage also helped give shape to Mediterranean art, literature, and the education of aristocratic youth (boys above all). The aristocratic tenor of Greek society showed in the ambiguous position of merchants. Greece progressively became involved with growing trade. Yet aristocratic suspicion of merchant values persisted, particularly among conservatives who blasted change in the name of traditional austerity. Sparta, which had unusually fertile land, tried to downplay trade altogether. The deliberately cumbersome coinage discouraged commerce, while aristocratic estate-owners concentrated on directing a semi-slave population of farm workers. Even in bustling Athens, most merchants were foreigners (mainly from the Middle East). Overall, merchants held higher status in the classical Mediterranean than in Confucian China, but their standing was less firm than in India. Rural Life And Agriculture The bulk of the population of the Greek and Hellenistic world was rural. The agricultural base of Mediterranean society must be kept in mind even though the leading political and cultural activities occurred in cities. Rural peoples preserved distinctive rituals and beliefs. Many Greek farmers, for example, annually gathered for a spring passion play to celebrate the recovery of the goddess of fertility from the lower world, an event that was seen as a vital preparation for planting and that also carried hints of the possibility of life after death - a prospect important to many people who endured a life of hard labor and poverty. A substantial population of free farmers played a vital role in the early politics of the Greek city-states. At the same time there was a constant tendency for large landlords to force these farmers to become tenants or laborers or to join the swelling crowds of the urban lower class. Tensions between tyrants and aristocrats, as well as between democratic reformers and aristocratic conservatives, often revolved around farmers attempts to preserve their independence and shake off the heavy debts they had incurred. Waves of popular protest were not uncommon. Class tension was encouraged by special features of Greek agriculture. Farming was complicated by the fact that soil conditions were not ideal for grain growing, and yet grain was the staple of life. As Greek society advanced, there was a natural tendency to specialize in cash crops, which would allow importation of grain from areas more appropriate to its production - parts of the northern Middle East, Sicily, and North Africa. In mainland Greece, production of olives and grapes for cooking oil and wine making spread widely. The products were well suited to soil conditions, but they required capital to install - a five-year wait was necessary before either vines or olive trees would begin to yield significant fruit. To convert to olives and grapes, farmers went into debt and often failed aristocratic estate owners with more abundant resources converted more successfully, buying up the land of failed farmers in the process. Mediterranean agriculture thus became unusually market-oriented. Compared to other agricultural civilizations, relatively few farmers produced simply for their own needs, except in the early period before civilization fully developed. Imports of basic foods were more extensive here than in India or China. This was one obvious spur to empire: to try to assure access to adequate grain supplies. Greek expansion pushed out mainly toward sources of grain in Sicily and around the Black Sea. Large estate agriculture gained further momentum in the Hellenistic kingdoms. Vast estates spread in Egypt and the Middle East, requiring specialized banks and financial agents. Elements of this capitalistic agriculture affected Mediterranean history later under both the Roman Empire and Arab rule. The system also helped generate the surpluses needed for spreading Hellenistic culture and its urban monuments. For peasants themselves, the importance of commercial farming created an unusual tendency for farming families to cluster in small towns rather than the villages typical of other parts of Europe, Asia, and Africa. Towns of a few thousand people provided trading facilities for grain and other goods, while the peasants who lived there could still travel to the surrounding fields for work. These rural agglomerations would remain typical around the Mediterranean even after the classical period had ended and the region underwent new political and cultural divisions. The importance of trade in basic goods dictated extensive concern with commercial arrangements, despite the ambiguous status of merchants themselves. Private merchants operated most of the ships that carried foodstuffs and other goods. But Greek governments supervised the grain trade, providing not only transportation facilities but also storage depots to try to minimize the chance of famines. Other kinds of trade were vital also. Luxury products from the shops of urban artists and craftworkers played a vital role in the life-style of the upper classes, and some commodities, such as tools and pots, were sold more widely. There also was some trade beyond the borders of the Mediterranean civilization for goods from India and China. Slavery And Production Slavery was another key ingredient of the classical Mediterranean economy. Philosophers, such as Aristotle, produced elaborate justifications for the necessity of slavery to a proper society, for without slaves how would aristocrats learn what must be learned to maintain culture or have the time to cultivate political virtue Slaves were acquired as a result of wars, unusually frequent in the Mediterranean world compared to China and India. Athenians used slaves for household service and also as workers in their vast silver mines, which hastened the progress of Athenss empire and commercial operations, although working conditions were appallingly bad. Sparta used helots, or unfree labor, extensively for agricultural work. The Spartan system relied less on prisoners taken from war, for it was imposed by Indo-European conquerors over previous residents in the area. Of the approximately 270,000 people in 5th-century Athens 80,000 to 100,000 were slaves, while helots in Sparta outnumbered their masters by a ratio of nearly ten to one. In cities such as Athens some slaves enjoyed considerable independence and could earn money on their own. Manumission, or freeing, of valued slaves was also common. Yet slave systems also required extensive military controls. Slavery also helps explain why Greece was not especially interested in technological innovations applicable to agriculture or manufacturing. The Greeks made important advances in shipbuilding and navigation, which were vital for their trading economy. But technology designed to improve production of food or manufactured goods did not figure largely in this civilization. Abundant slave labor probably discouraged concern for more efficient production methods. So did a sense that the true goals of humankind were artistic and political. One Hellenistic scholar, for example, refused to write a handbook on engineering because quotthe work of an engineer and everything that ministers to the needs of life is ignoble and vulgar. quot As a result of this outlook, Mediterranean society lagged behind both India and China in production technology. Population growth, also, was less substantial. A host of features of Greek life, including aspects of politics, thus hinged on the slave system and its requirements. Greek society emphasized the importance of a tight family structure, with husband and father firmly in control. Women had vital economic functions, particularly in farming and artisan families. A woman with a powerful personality could command a major place within a household, and a free womans responsibility for family possessions was protected by law. Socrates spent so much time teaching in the marketplace because of his wife Xantippes sharp tongue when he was at home. But in law and culture, women were held inferior. Even the activities of free women were directed toward their husbands interests. The raping of a free woman, though a crime, was a lesser offense than seducing her, since seduction meant winning her affections away from her husband. Families burdened with too many children sometimes put female infants to death. Pericles stated common beliefs about women when he noted, quotFor a woman not to show more weakness than is natural to her sex is a great glory, and not to be talked about for good or for evil among men. quot On the other hand, the oppression of women was probably less severe in this civilization than in China, for many Greek women were active in business and controlled a substantial minority of all urban property holdings. Though Greek culture represented women abundantly as goddesses, often with revered powers, and celebrated the female form as well as male form in art, the real cultural status of women was low. Aristotle even argued that women provided only an abode for a child developing before birth, as male seed alone continued the full germ of the child. Marriages were arranged by a womans father husbands could divorce wives at will, whereas women had to go to court. Adultery was tolerated for men, but was grounds for divorce in the case of women. Even within the upper-class household, where women had vital functions including supervision of domestic slaves, men entertained in separate rooms. Relations between men and women in Greek society, at least in the aristocracy, help explain the Greek attitude toward homosexuality. Upper-class boys and girls were often brought up separately, which increased the likelihood of homosexual relationships. While some Athenians ridiculed homosexual love, most saw love affairs between two young people of the same sex as a normal stage of life. Homosexuality was not defined as an exclusive preference, and many people in later life emphasized heterosexuality. Older men sometimes took younger men as partners, a practice which the philosopher Plato and others praised as a means of training the young in practical wisdom. Spartans stressed same-sex love as a means of inspiring heroic deeds in battle. Some contemporary psychologists have speculated that the Greeks frank acceptance of homosexual impulses limited neurosis among adults, without conflict with substantial devotion to marriage. As with many aspects of Greek culture, homosexuality was almost certainly more pronounced in the aristocracy than in other social groups. Male and female peasants and urban workers worked together and generally mingled more freely, which may have promoted greater emphasis on heterosexuality, and these groups simply lacked the time for some of the more elaborate sexual arrangements. Other cultural divisions complicated Greek society. Peasants shared beliefs in the gods and goddesses about which the playwrights wrote, but their religious celebrations were largely separate from those of the upper classes. At times Greek peasants showed their interest in some of the more emotional religious practices imported from the Middle East, which provided more color than the official ceremonies of the Greek pantheon and spiced the demanding routines of work. Different beliefs reflected and furthered the real social tensions of Greek and Hellenistic societies, particularly as these societies became more commercial and large estates challenged the peasant desire for independent property ownership. Popular rebellions did not succeed in dislodging the landowning aristocracy, but they contributed to a number of political shifts in classical Greece and to the ultimate decline in the political stability of the city-states and later the Hellenistic kingdoms. Interestingly, conditions for women improved somewhat in the Hellenistic period, in an atypical trend. Artists and playwrights began to display more interest in women and their conditions. Women in Hellenistic cities appeared more freely in public, and some aristocratic women gained new functions, for example, in forming cultural clubs. A number of queens exercised great power, often ruling harshly. Cratesiclea, the mother of a Hellenistic king in Sparta, willingly served as a hostage to help form an alliance with a more powerful state she reputedly said, quotsend me away, wherever you think this body of mine will be most useful to Sparta. quot More widely, Hellenistic women began to take an active role in commerce, though they still needed male guardianship over property.

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